Просто и ясно за ръжено тесто Източник:
🔗 от Елена Железняк
Тестото от ръж се различава много от тестото от пшеница, всеки, който се опита да смеси ръжено брашно с вода, забеляза, че получената смес е много пластична, но никак не еластична, какъвто е случаят с тестото от пшенично брашно. Наскоро говорихме за разликата между пшеничното и ръженото брашно, по-специално дали има глутен в ръженото брашно и защо то не се развива толкова добре, колкото пшеничното.
Статията може да бъде разгледана на тази връзка , тук на кратко ще ви напомня, че ръженото брашно съдържа протеини и в този протеин има глутеини и глиадин, които осигуряват едновременно еластичност, еластичност и пластичност на пшеничното тесто. Но в ръженото тесто те не могат да проявяват такива свойства и да създават вискозни глутенови нишки, тъй като техните молекули, когато се смесят с вода, са силно обвити в слуз от ръжено брашно, което пречи на „развитието на глутен“ в обичайния ни смисъл. Разбира се, тази характеристика на ръженото брашно прави работата с ръжено тесто специална.

Интересувах се от печенето на закваска, защото исках домашен ръжен хляб. Вече писах веднъж, че се опитах да извадя различни закваски, по-специално с кефир, продължих дълго време, по напълно ексцентрични схеми. По същия начин се опитах да изпека ръжен хляб, без да знам и не разбирам особеностите на ръженото брашно и тестото. Знаех, че нормалното пшенично тесто се превръща в кок в хлебопекарната и очаквах същото от ръжта. По-точно, не, четох някъде, че не трябва да е колобок, но, без да има и капка знания, все пак се надявах на „правилото колобок“. Рецептата, както си спомням сега, беше прекрасна и изумителна и започна с „вземете чаша квас“. Фактът, че има понятие за влага и че има различни закваски, дори не ми хрумна. Заредих всички съставки в кофата на хлебопроизводителя, избрах програма от менюто и натиснах старт. Тестото беше размазано върху кофата, изобщо нямаше колобок.

Добавих ръжено брашно на лъжица, докато тестото наистина се увие около шпатулата и почти се превърне в кок.

За това колко брашно е похарчено за оскъдните 200-250 мл. вода, дори ме е страх да мисля. Специално за илюстрации повторих „подвига“. Тестото след добавяне на брашно и опит за получаване на „кифла“ по време на месене беше толкова дебело, че спря да лепне по ръцете.

Карелски „порти“ се формоват от това тесто и се пълнят с картофено пюре, а можете и да излеете роза
Спомням си, че "месене" извадих тестото и, без да заменя за ферментация преди формоване, навих го на руло, нарязах го с наклонена решетка и го сложих в микровълновата, придружен с чаша вряща вода. Хлябът стоеше ден и половина и след това се примирих с факта, че няма да порасне и го изпекох. Когато се изпече, стана ясно, че е невъзможно да се яде - беше твърде трудно. Нарежете на малки кубчета, за да изсъхне във фурната и след това добавете към супата. Изненадващо, дори в супата, тези крутони не се накиснаха!
Всъщност тестото от ръж не трябва да се превръща в кок, и изобщо не се нуждае от дълго месене, продължителността на месенето не влияе по никакъв начин на свойствата му и не ги подобрява по никакъв начин. Освен това ръженото брашно има приблизително същия капацитет на влага като пшеничното брашно, просто изглежда и се държи по различен начин. Ето например пшенично тесто от 50 грама. вода и 100 гр. ръжено брашно, но пшенично брашно от същото количество съставки. Пшеницата беше омесена и тя се търкаляше на топка и не се придържа към ръцете, ръжът мези, а не мези, остава същият пастообразен, както беше.
Свойствата на ръженото тесто се влияят от киселинността, с други думи, закваската... Ръженото тесто разкрива пълния си потенциал по време на процеса на ферментация, когато количеството на млечнокиселите бактерии и в резултат на това дрождите се увеличават в него. Високата киселинност на тестото допринася за доброто набъбване на слуз и протеини от ръжено брашно, като в същото време по време на ферментационния процес, който започва от момента на смесване на тестото и завършва още по време на печене, киселинността се увеличава през цялото време. В резултат на това ръженото тесто трябва да достигне определена киселинност (10-12 градуса), когато броят на млечнокиселите бактерии е 60-80 пъти по-голям от броя на гъбичките с дрожди. Разбира се, не е възможно да се преброи броят на млечнокиселите „души от населението“ по количеството дрожди у дома и дори без специално оборудване, така че предлагам просто да погледнете резултата от печенето - готовият хляб ще покаже дали тестът с млечна киселина е бил достатъчен.
Протеините от ръжено брашно поглъщат водата и набъбват много по-бързо от пшеничното брашно; при месене трябва само да разредим добре закваската с вода, преди да замесим тестото и да разбъркаме добре, така че цялото брашно да се навлажни. Освен това всички процеси, които трябва да се случат в теста, ще се случат практически без наше участие, трябва само да осигурим условия - мир и топлина.

С течение на времето в тестото ще се развие млечнокисела ферментация, протеините и слузта ще набъбнат и то ще придобие своята специална структура и способност да се разхлабва. Ако замесите ръжено тесто с мая, то няма да е достатъчно хлабаво и ароматно, защото, както писах по-горе, за да се образува един вид ръжено тесто, се изисква висока киселинност на тестото. Между другото, наскоро научих, че освен дрождите от типа Saccharomyces cerevisiae, които всъщност се отглеждат в промишлен мащаб и се използват за печене, видът дрожди Saccharomyces minor, устойчив на кисела среда, преобладава в ръжената закваска. Колкото по-дебела е закваската, толкова по-висока е нейната киселинност и има повече от тези дрожди, защото други видове не са в състояние да поддържат активност в условия на висока киселинност. Знам, че има пекари, които по принцип не използват търговска мая и са разстроени, когато разберат, че хлябът им с квас се оказва, че не е без дрожди. Дрожди, но като цяло и с други дрожди, техните собствени, въпреки че, справедливостта, присъствието на Saccharomyces cerevisiae също не е изключено.
За тези, които тепърва започват да работят с ръжено тесто, може да е откритие, че то ферментира много по-бързо от пшеничното тесто. Ензимната активност на ръженото тесто по дефиниция е по-висока от пшеничното тесто поради състава на зърното. Ръжените зърна са богати на нишесте (като пшеницата като цяло), те също ще съдържат някои активни амилазни ензими (α-амилаза и β-амилаза), които разграждат нишестето до захари: глюкоза, декстрини и малтоза. Тези ензими се намират в много живи организми, например, а-амилазата е основният храносмилателен ензим при животните; при хората този ензим се произвежда от слюнчените жлези и панкреаса. β-амилазата се намира само в растенията, тя разгражда нишестето до малтоза, захар, която предизвиква ферментация. Благодарение на нея плодовете, когато узреят, стават сладки и ако се създадат подходящите условия, те могат да ферментират и да се превърнат във вино или, в най-лошия случай, в „каша“. Струва си да се отбележи, че този ензим е най-активен преди покълването на растенията, когато протичат много скрити и много активни процеси. Това е особено вярно при приготвянето на малц, тъй като по същество малцът е покълнало и изсушено зърно.
И двата ензима са от голямо значение в ръженото брашно, но тяхната активност, в допълнение към очевидните ползи, може да доведе до редица дефекти в ръжения хляб. Например, те могат да произведат голямо количество декстрини в тестото, което прави трохите лепкави, ронливи и сладки на вкус.За да се избегне това, е необходимо да се "регулира", тоест да се намали активността на ензимите и това може да стане само чрез повишаване на киселинността на тестото с помощта на закваска. Високата киселинност ще "умиротвори" малко а-амилазата, тя ще престане да разлага нишестето твърде активно. Високата киселинност може да не помогне, ако се използва покълнало брашно, където активността на амилазата е твърде висока, за да се възпрепятства от киселинността на стартера.
В същото време има недостатък на високата киселинност на тестото: протеините могат да набъбнат прекомерно и почти напълно да се превърнат в течно състояние, което може да доведе до течността да се втечни силно по време на ферментацията и да загуби формата си. Но дори и в този случай имаме какво да направим - добавете сол! Солта инхибира протеиновото подуване и има добър ефект върху физическите свойства на тестото
По време на формирането на ръжено тесто то не се мачка или сгъва, както се прави с пшеницата... По-добре е да го формовате върху работна повърхност, добре намазана с растително масло, с мокри ръце и скрепер, придавайки на хляба желаната форма.

За да направите готовия хляб гладък и красив, трябва да се опитате внимателно да го гладите с ръце. Всички неравности и бразда в парчето хляб по време на печенето ще се превърнат в пукнатини и счупвания в кората. Това се отнася както за тиган, така и за огнищен хляб. Обичайно е повърхността на тигана да се изравнява, преди да се направи корекция както по ръбовете, прилежащи към формата, така и отгоре.

Наскоро изпекох ръжен хляб, мързелувах от изравняване и завърших с пукнатини по повърхността на питката. Като цяло това не влияе на вкуса, но разстройва перфекционистите.

Друга техника, използвана от pecri за постигане на румена, гладка и лъскава кора на хляба, е намазването на хляба с "желе" малко, 10-15 минути преди края на печенето. 200 гр. вода се взема 1 ч.ч. нишесте, разтворимо във вода и сварено.

Оказва се естествено желе върху вода, което може да се използва за смазване както на ръжен хляб, така и на пшеница и тогава хлябът ще искри! Наскоро накиснах върха на „Черния хамстер“, оказа се блестящо, при това в буквалния смисъл.
Бих искал и няколко думи за това как и къде да се разтопи ръжено тесто... Отново искам да сравня с пшеницата, защото има много атрактивни варианти за проверка с нея: във формата и върху кърпа, и в кошница, и върху силиконова подложка, освен това дори хлябът, направен от много мокро тесто с добро развитие на глутен и плътно формоване, ще издържи на проверка и печени изделия без опора и няма да се размажат. С ръжения хляб всичко е различно: огнището винаги трябва да бъде направено от достатъчно дебело и тежко тесто, за да не се размазва по време на дозиране и печене. Дори да го поставите в коректорната кошница, за да запази формата си, той със сигурност ще плува по време на печене, като този.

Следователно трябва да разберете, че за калаен хляб можете да направите тестото по-влажно и податливо, но все пак не трябва да се излива, в противен случай хлябът няма да се изпече и ще остане лепкав вътре. За огнищния хляб оптималното съдържание на влага е 50-55%, когато има два пъти повече брашно от водата. Хлябът, направен от по-дебело тесто, ще се окаже по-фин и по-груб от версията му, направена от по-влажно тесто.
Хлебни изделия... Ръжен хляб се пече без влага, при доста високи температури в началото на печенето: 250-320 градуса и 200-190 по време на процеса на печене. 250-260 е оптималната температура за започване на печене на калай хляб. Освен това се напръсква с вода преди засаждане във фурната, така че в процеса да се образува гладка кора. Огнището не се напръсква, за да се избегне разпространението на детайла. При хляба, изпечен без форма, е точно обратното - той трябва да осигури възможно най-бързо изсъхване на горния слой на тестото, тоест да направи коричка, така че да запази формата и обема си. За това се използва методът "печене", когато в началото на печенето фурната се нагрява до 300-20 градуса и след 5 минути се намалява до 200-190. Това е достатъчно, за да може тестото да образува най-тънкия филм на кора, който фиксира обема на тестото и предотвратява разпространението.Между другото, ако е обичайно да се правят разфасовки на пшеничен хляб преди печене, за да се предпази хлябът от произволни прекъсвания и да се позволи на парата да излезе от детайла, тогава ръженият хляб се набожда с дървени шишчета или се правят канали.