Между другото, десем в Холандия и в северната част на Белгия, Фландрия, те наричат закваски като цяло и закваски, базирани на закваски:
десембруд (хляб със закваска),
natuurdesem (естествена закваска, тоест не с мая, а от петнисто ферментирало тесто),
zuurdesem (кисела закваска, тоест не тесто от мая, а тесто от закваска)
Благодарение на усилията на борците за правилното, възможно най-естествено хранене - японска макробиотична и New Age вегетарианска през втората половина на 20-ти век, по-късно - модерното движение за неолющени пълнозърнести храни и пълнозърнести храни в хляба - думата desem започва за обозначаване на закваски върху пълнозърнеста пшеница за печене от обикновено пшенично брашно или брашно или разпръснато пшенично зърно.
Особеността на популярните днес на Запад десеми е, че те са изключително готини и се завиват в тесни платнени торбички, затегнати с връв, така че тестото със закваска не може да нараства в обем като италианските биги от закваска.
Desem се характеризира с аромата на сайдер и калвадос, ябълка, леко конячно-алкохолна, за polbyanny desem - кремообразно-ябълково-ванилова. Трудно е да се опише, ароматът на кора от зелена ябълка и кремообразна извара, уникалният аромат на заквасващите дрожди в десема - ароматът 2,3 метилбулил ацетат ... Той се разпознава незабавно, защото дава момента, в който десемът е готов.
Напомпаността и плътността на тъканната торбичка се използва за преценка на активността на десема в нея. Ако чантата е стегната и упорита, тогава десемът е узрял и активен и може да се използва. И ако е вял, тогава десемът е изял цялата храна, успокоил се и е заспал, тогава трябва да се активира, преди да се използва за ферментация на тесто или тесто за хляб.
Десемите са студени закваски, те се отстраняват от смес от зърно или зърнени храни с вода при ниски температури, при 10-18С. Те се ферментират (подхранват се и се оставят да узреят, подготвени за печене с тях) при 16-21С. И те се съхраняват при 4С (3-7 дни, след това трябва да се хранят отново, освежени при 16-21С) .. И те включват закваски от всякакъв вид пшеница - обикновена пекарна, спелта, камжу и т.н. Десемите от пшеница и спелта са най-популярни в Европа.
В десем квасните дрожди съставляват 2% от общата микрофлора. Има 15 милиона клетки от дрожди и 750 милиона клетки от млечнокисели бактерии на грам култура desem starter. Проучванията на Desem са показали, че съдържат 44 различни дрождови щама. Всички те принадлежат към вида хлебна мая (S. cerevisciae)
Няколко фактора влияят върху възпроизводството и активността на бактериите и дрождите в десема, те могат да бъдат групирани във външни и вътрешни фактори.
• Външни фактори.
- Температура на закваска и тесто.
- Съдържание на кислород в закваска и тесто (месене, месене).
- Съотношението между млечната киселина и оцетната киселина в закваската и в тестото (= температура на ферментация и влажност на тестото)
• Вътрешни фактори.
- Хранителни вещества (= клас брашно, добавки за печене в рецептата)
- рH
- Буферна вместимост на тестото (= съдържание на пепел в брашното)
- Съдържание на влага в стартера
- Сол
Ултрачиста или най-лесната форма за начинаещи - бутилка или торбичка - може да бъде закупена както в Европа, така и в Америка.
Малко история.Геверт беше белгийски пекар на най-трудния за пекарите хляб - пшеничен хляб, приготвен от прясно смляно пшенично брашно. След войната той се завръща от Франция, където семейството му е евакуирано, и в пекарната му в Гент изобретява метод за печене на безумно вкусен хляб от черна пшеница. За такъв хляб той изобретил френска закваска, но не от бяло брашно, а от пшенични зърна. Той нарече кваса си „квас“, което на неговия език звучеше като „десем“. Хляб от закваска - Desembrood
30 години по-късно той разкри тайната на хляба си пред американски хлебари, които от своя страна удариха писателя Лоръл Робъртсън с Десемброт. Робъртсън с книгата си Lauren's Kitchen Bread, в която описва десем и прекрасни сладкиши с него, развълнува печещата американска публика. Оттогава шумът за desem не утихва от 30 години.
През 1984 г. холандската асоциация на хлебарите проведе семинар за печене на закваска и състезание на пекари в способността да се пече хляб със закваска. Омар Геверт беше почетен съдия там и подготви печатна инструкция за участниците в семинара, в която той описа своята десема и десемброта си.
През лятото на 1987 г. английският писател Том Джейн, който сам написа „най-добрата, най-точната и разбираема“ книга за домашно печене на хляб, публикува инструкциите на Геварт в своя тристепенен вестник за гастрономията, който по същество осмива рецептата на Геварт , каза, че подобни рецепти не трябва да се приемат на сериозно, въпреки че самият той не е изпробвал метода сам, че това е хлябова поезия, а не наука.
Днес, 70 години след това важно време, когато Геверт напълно усъвършенства технологията на десем и десмброте и започва да пече своя сензационен хляб, става ясно, че неговата рецепта е самото съвършенство от научна гледна точка и че той в известен смисъл е преоткрил колело. За нас е лесно да говорим за това, с нашия достъп до Интернет, наука, която вече знае всичко за бактериите, разбиране за млечнокиселата ферментация и пълен арсенал от професионален пекар в обикновена градска кухня: от мелница за брашно до мощна тестомесачки, хладилници с контролирани температури в различни зони и истински огнищни пещи.
Но в онези години качеството на закваската по метода на Хеверт и хлябът с нея събудиха желанието да се пресече, да вдигне лицето му към небето и да благодари на Бог за такова чудо. Хлябът Deme предизвикваше страхопочитание. Приблизително така древните хора са възприемали гръм от небето за гласа на боговете. И макар да изтръпваме и да се възхищаваме на елементите, разбираме, че това са електрически разряди в атмосферата и че никой не ни се сърди там горе. Бог ни обича всички, но трябва да се погрижим и да инсталираме гръмоотвод и да не ходим с чадър в гръмотевична буря.
Научно обосноваване на метода за отстраняване и поддържане на стартерна култура от накиснати зърна при 15 ° С.Какво точно (пре) изобретил Геверт, когато започнал да приготвя френската закваска от леко покълнало житно зърно по студения анаеробен начин? Той открива метод за ферментация без гниене и разваляне, който се използва от древни времена в индустрията на ферментация и уриниране на плодове.
Ако някога сте правили у дома мариновани или мариновани ябълки или зеле със цвекло, тогава веднага ще разпознаете метода като познат за вас от дълго време. При уриниране и ферментация е важна температурата в района на 15 ° С в началото на ферментацията, възможно е определено количество захар в плодовете или в наливането и сол и малц - субстрат за млечнокисели бактерии.Млечната киселина, отделяна от бактериите, попаднали в цевта с урина от повърхността на плода или (в индустрията) от епруветка, се превръща в консервант по време на уриниране и ферментация. Млечнокиселата ферментация е анаеробна, плодовете са покрити с пълнеж. Алкохолната ферментация на дрождите също продължава, напоените ябълки са леко газови, леко пикантни, вкусни.
През първите 5 дни ферментацията протича на хладно място при 12-15С, след това уринирането се охлажда до 4С и по-ниско, за да не се свръхкисели.
Омер Геверт точно повтаря процеса на белене на ябълки в рецептата си за закваска от пшенични зърна. До такава степен, че закваската му мирише на напоени ябълки и на петия ден вкусът не се различава от напоените ябълки. Удивително! Така че в превод на руски може да се нарече неговият метод ферментация на навлажнена пшеница!
1) 12-15С, особено през първите пет дни на ферментация, е температурата, при която млечнокиселите бактерии действат само малко по-бавно от, да речем, 25С, но бактериите на клостридий маслена киселина (те придават на кваса мирис на гранясал бекон или стар масло, повръщане) и по същия начин бактериите с оцетна киселина и вредните гнилостни бактерии няма да се развият. Важно е да не се допускат температури над 18C и под 10C. 50-65 градуса по Фаренхайт. Ще видите тази цифра в рецептата за десем в преведени текстове за американци. ...
2) За ферментация се нуждаете от достатъчно захар, поне 5%, защото микробите произвеждат млечна киселина от захарта. В desem това се постига чрез накисване и малцуване на зърното. (Calvel добавя 0,5% малц към брашното) Набъбналото зърно започва да пониква и се превръща в малц. Ензимите активно изчистват зърненото нишесте в захар. Така че кълновете не консумират цялата захар, зърното се натрошава след началото на покълването и ензимите произвеждат изобилие от захар само за нуждите на заквасените микроби.
.
3) Добавянето на сол към уриниране, ферментация и закваска донякъде възпрепятства развитието на Clostridia, миризливите масленокисели бактерии, от които стартерните култури също имат горчив вкус и които напълно потискат маята. Омер Геверт забелязва този ефект на солта и осолява закваските и закваските в размер на 1% от теглото на заквасеното тесто (т.е. прясно тесто, което се смесва със закваската). Calvel, в своята рецепта за закваска, добавя 0,3-0,5% сол към брашното.
4) Ферментацията е анаеробна, без достъп до въздух. Началните култури през първите 2-3 дни (и ферментира и уринира) не трябва да се смесват. Десем е заровен през първите няколко дни в брашно и там е запечатан в твърда херметична кора.
Млечнокиселите бактерии работят добре в условия без приток на пресен кислород, но повечето вредни микроорганизми са строги аероби и не се развиват при липса на въздух.
Бактериите с оцетна киселина не могат да процъфтяват при липса на въздух. Погребването на колобок и повиване на десем, напоено с брашно, в сухи памперси помага да се избегне суровата оцетна киселинност на закваската, което е неприятно в пшеничния хляб. От друга страна, добрите млечнокисели бактерии в кисела среда без кислород произвеждат обикновено млечна киселина с мек вкус. И трите най-важни стартерни бактерии процъфтяват и произвеждат аромати и млечна киселина при 15 ° C в отсъствието на въздух - L. san-francisco, L. plantarum, L. brevis.
Разбъркването или отварянето на повърхността на стартерната култура е гаранция за развитието на оцетна киселина и масленокисели бактерии, както и плесен.
На 2-3 дни млечнокиселите бактерии напълно потискат останалата част от микрофлората и млечнокиселата ферментация рязко се увеличава. Веднага щом рН достигне 4.4-4.5, оцетната киселина и млечнокиселите бактерии са напълно блокирани в запечатания колобок. През това време можете да захранвате Desem за първи път.
Хляб от 1 клас на десем (NataliARH)
Пшеничен хляб с "живо" брашно на десем (NataliARH)
Овесен хляб на десем. (NataliARH)
Пшенично-ръжен хляб на десем. (NataliARH)
