За да не е киселоИзточник:
🔗 Огромно БЛАГОДАРЯ на автора
Елена ЖелезнякПочти всеки, който е започнал да пече с квас, е срещал факта, че получава кисел хляб. Ако в случая с ръжта е съвсем приемливо, дори желателно, тогава никой не харесва отчетливо киселия пшеничен хляб.
Известният и талантлив американски пекар Чад Робъртсън твърди, че идеалният хляб от пшеничен квас няма киселина на вкус или аромат, докато хлябът трябва да бъде идеално разхлабен и да мирише на пшеница. Отбелязвам, че този пекар стана известен по целия свят и пекарната му в Сан Франциско с право се счита за уникална местна атракция, в която хората се редят на опашки за пресен хляб, толкова невероятен и прекрасен, че се пече там. Тайната на такъв хляб дори не е в самата закваска, а в това как и до каква степен Чад ферментира тестото. Той използва пшенична закваска върху бяло брашно за печене или тази, която класифицираме като втори клас, по-скоро течна, в която количеството брашно и вода е равно (100% влага). Факт е, че киселината се натрупва по-бавно в течните закваски, отколкото в дебелите, смята се, че това се отразява съответно на вкуса и аромата: пшеничният хляб с течна закваска има плътен пшеничен аромат с млечно-кремообразни нотки, но без намек за киселина. Написах „счита се“, тъй като самото наличие на течна закваска не ви гарантира некиселинен хляб, за да се окаже хлябът некиселинен, вкусът му ще трябва да се изгражда като тухла по тухла. Използвайки течна закваска, имате по-голям шанс да изпечете некисъл хляб, при условие, че ферментирате закваската / тестото, докато не узрее напълно или не падне напълно. Чад ферментира сам до леко подуване, когато в него вече се е натрупало определено количество въглероден диоксид, но все още не се усеща силна киселина. Въпреки незрялостта на такава закваска, ако се излее във вода, тя няма да потъне, ще се носи на повърхността поради натрупания газ и ще вдигне перфектно тестото за хляб.

Въпреки това днес няма да оттеглим закваската според Чад Робъртсън (ще го направим следващия път). Като цяло всички закваски имат подобен принцип на действие - млечнокиселите бактерии и дрождите работят заедно в тях, което означава, че имаме домашна пшеница или дори ръжена закваска, можете да опитате да приложите предписанията на нашия Робъртсън Чад, за да изпечете перфектния хляб със закваска.
Вече веднъж говорих за това какво трябва да се направи, така че хлябът да няма кисел вкус и мирис.
Този път ще се спрем по-подробно и по-ясно. Ще обясня точка по точка какво е важно да знаете и какво да търсите.1) Количество... Първоначално използвайте малко количество стартер - 5, максимум 15 грама. Това е едно от основните правила. Колкото повече използвате зряла закваска във вашата рецепта, толкова хлябът ще бъде кисел. Ако срещнете предложение в рецептата да вземете 200 гр. закваска, имам предвид не зряла закваска, която редовно подхранвате, а това, което често наричаме закваска, но всъщност това е същата закваска.
2) Многостепенен. Ако рецептата предполага голямо количество тесто, например 200-250 грама, тогава е по-добре да го изтеглите на два етапа. Вземете 5-6 грама. закваска и се смесва с малко количество брашно и вода в пропорциите на бъдещото тесто, за да се получат около 50-60 гр. млада закваска. Това важи особено, ако печете с ръжена закваска.Тази допълнителна стъпка може да изглежда като ненужно усложнение, но всъщност тя се вписва идеално в работния график (смесва се сутрин или следобед, а вечер, когато трябва да тествате за тестото, закваската вече е готова) и носи много ползи за хляба. Първо, това ви позволява да направите хляба по-малко кисел, и второ, намалява времето за узряване на тестото. Например до 200 гр. тесто от 100 гр. брашно, 100 гр. вода и 15 гр. стартерът е узрял (не преброих 15 грама стартер, закръглих го), ще отнеме около 14-15 часа при стайна температура. Ако замесите това тесто за 40-60 гр. младата закваска, поставена предния ден, ще узрее за 6-8 часа.
3) Брашно. За пълнозърнестия хляб киселинността е дори по-подходяща, отколкото за белия пшеничен хляб, особено ако това е хляб, направен от 100% пълнозърнесто брашно. Пълнозърнестият хляб, изпечен на няколко етапа, може да не е кисел. Например, този няма киселинност нито по вкус, нито по аромат. Тестото за този хляб се прави на четири етапа: първо закваската се освежава три пъти, след което върху нея се замесва тестото. Ако използвате само два етапа, хлябът пак ще се окаже забележимо кисел.

и ето пълнозърнесто тесто за този хляб, освежено и узряло за трети път. Вижда се, че се е повишил, но на повърхността все още няма мехурчета.

Следователно, между другото, в тестото най-често използвам бяло брашно (следователно снимката на тестото в статията е главно върху бяло брашно) - то няма такова количество хранителни вещества и се вкисва по-бавно, съответно с такова тесто по-малко киселина отива в тестото. И ако все още го ферментирате, докато не узрее напълно, а докато леко набъбне, тогава ще има по-скоро сладък, отколкото кисел вкус.
4) Температура. Колкото по-висока е температурата, толкова по-добри са млечнокиселите бактерии и по-лошите дрожди. Високата температура, близка до 40 градуса, инхибира маята и създава идеални условия за развитието на млечнокисели бактерии, така че тестото или закваската, която е била ферментирала в такава топлина, ще мирише приятно кисело, ще има кисел вкус, но няма да може да „вдигне“ , разхлабете тестото. Между другото, затова всички кисели млека ферментират при 38-42 градуса. Дори ако температурата на ферментация не е толкова висока (30-35 градуса), това може да провокира появата на прекомерна киселинност, защото отново този температурен режим е по-благоприятен за развитието на млечнокисели бактерии, а не на дрожди. Много удобна, но не идеална температура за дрожди е в средата, когато все още не е 35-30 градуса, но не и 20. Удобна, защото тестото при този температурен режим ще излезе относително бързо - след няколко часа и в същото време, ако не преекспонирайте, няма да бъде забележимо кисело. Несъвършен - тъй като при скоростта на млечнокиселата ферментация все още е доста активна, но в същото време тя няма време да „изпревари“ маята, защото маята също е добра и тя също бързо расте.
Ако някой има възможност да ферментира и остави тестото да престои на относителна хладина (18-20 градуса), то това е голям успех. Тестото при тази температура ще излезе доста бавно (около 4,5-5 часа), но в същото време в него няма да има активна млечно-кисела ферментация и маята ще "играе". Ако си спомняте, казахме, че млечнокиселите бактерии най-вече „обичат“ доста висока температура от 38-42 градуса по Целзий, а маята на практика спира да работи при такава жега. Това, между другото, е много честа причина за оплаквания, че „тестото е излязло, но тестото не иска“. Често тестото ферментира само при стайна температура без допълнителен източник на топлина и тестото се ферментира в нагрета машина за хляб (често до 40 градуса), във фурната точно под лампата, до включената фурна или на батерия. Често температурата на ферментация не се контролира, което означава, че лесно може да бъде твърде висока за дрождите. Чад Робъртсън ферментира своята некисела закваска при 18-20 градуса и след това пече идеалния си некиселинен хляб и сладкиши върху нея.
Като се има предвид, че не всеки има възможност и условия да ферментира закваската и тестото точно при тази температура (например, сега ми е горещо), все пак е важно внимателно да подходим към ферментацията на тестото и да избягваме прекомерно окисляване.
Тесто за корекция в хладилник често произвежда некиселинен хляб с плътен пшеничен вкус и красива дантелена трохичка. Смята се, че в студа оцетната киселина се натрупва в закваската, но ако хлябът се остави да престои в хладилника, се наблюдава обратен ефект - хлябът е напълно некиселинен и много парфюмиран. Очевидно usic киселината няма време да се натрупва в достатъчно количество, за да се усети, в същото време млечнокиселата ферментация е леко потисната от температурата (помним, че млечнокиселите бактерии обичат топлината) и дрождите могат успешно да се размножават и размножават. Пробирането в хладилника отнема повече време, отколкото при стайна температура, ще посоча приблизителните цифри, защото хладилниците, като фурните, са различни за всички и се охлаждат по различни начини, но това може вече да е отправна точка за нови опити и експерименти. Така тестото, което отлежава при 25 градуса средно за 2-2,5 часа, ще порасне в хладилника при 10 градуса за около 8 часа (можете спокойно да го поставите за една нощ). Тестото след хладилника трябва да се загрее до възможно най-близката до стайната температура, така че по време на печенето да се отвори максимално, да расте и да не се образува втвърдяване.
Доста лесно е да се провери доколко подходящ е температурният режим с помощта на потапящ електронен или „аналогов“ термометър: ако брашното, водата и закваската са били използвани при стайна температура, то тестото ще бъде със същата температура скоро след месенето. Във всеки случай е най-добре да проверите температурата на тестото, като забиете в него термометър.
А има и такъв специален сгъваем шкаф за ферментиране на тестото, в който можете да зададете определена температура и той ще бъде стабилен през целия период на ферментация или корекция. След работа такъв шкаф може лесно да се сгъне, за да не заема много място, много функционално парче.
5) Степен на ферментация. В напълно узряло тесто на ръба на падането или в презряло, вече паднало тесто има много повече киселина, отколкото в младо, което все още не е достигнало своя връх. Младата още не е узряла, но в същото време маята в нея вече се е размножила и е наситела тестото с газ и то не потъва във вода (а това, както знаете, е един от признаците на „работещо“ тесто).

Говорих за това в самото начало, когато говорих за Чад Робъртсън и как той ферментира квасите си / тестото. Той не чака да узреят, а ги използва, когато дори не са се издигнали до върха си, а вече са леко подути. Можете да експериментирате сами и да се убедите сами: неузрялото тесто има приятен млечно-кисел аромат на кефир и кисело мляко и на практика не е кисел на вкус, по-скоро сладко. И хлябът на този се оказва некиселинен и приятно мирише на кисело мляко и пшеница.
Как можете да определите по външен вид кога можете да замесите тестото върху тестото и кога друго да чакате? Тук трябва да се има предвид, че тестото с различно съдържание на влага и консистенция изглежда различно и съответно малко по-различно "показва" признаци на готовност за ферментация. Във всеки случай той определено трябва да увеличи обема си, но на повърхността не трябва да има много мехурчета. Ароматът трябва да е мек, ферментирало мляко, приятен, във вода такова тесто трябва непременно да остане на повърхността и да не потъва.
Ето например дебело тесто, което е втасало добре и е на върха си, но все още е готово за падане, това може да се използва, не е много кисело.

Но този (ферментирал в хладилника) обикновено има доста нежен вкус с едва забележима киселинност. Не е толкова дебел като предишния, малко по-влажен.

Така изглежда дебело презряло тесто. Вижда се, че на повърхността има куп мехурчета, той се е уталожил малко, куполът му е по-скоро плосък, отколкото заоблен и глутенът вече е загубил своята еластичност и е станал муден.
Ето как изглежда течността за изливане на тесто, консистенцията на тестото е приблизително като на палачинки.Течната гъба не увеличава значително обема си, но на външен вид става забележимо въздушна, сякаш газирана поради многото газови мехурчета вътре. На повърхността има и много мехурчета.

Тук има узряло и леко криволичещо в средата, но не паднало, пулесто, тесто, в което еднакво количество брашно и вода.

Но това е най-"вкусното" тесто - то е все още много младо (по консистенция - също пулсово, съдържа 30 грама вода и 30 грама брашно), вече го споменах тук. Мирише на кисело мляко и има сладък вкус, все още расте и расте до своя връх, но вече можете да забележите много мехурчета вътре. Плува по водата и вдига хляба перфектно - тествано!
И още няколко важни точки... Докато степента на готовност на тестото не е разбираема и необичайна за вас, докато не можете да определите на око дали се е изместило от мястото си или лежи така, поставете го да узрее в прозрачен съд, където не се разпространява по дъното, а израства. Стъклен буркан, прозрачна мензура или нещо подобно ще работи добре. А също така можете да маркирате първоначалния му обем и време с флумастер, за да е по-лесно да определите колко е нараснал и колко бързо.
Късмет!