История на салатата Оливие (метод за нейното приготвяне и рецепта)
Противно на общоприетото схващане, модерната салата „Оливие“ няма много общо с измисленото от френския готвач Люсиен Оливие. Освен може би самото име. През 19-ти век в Москва, на ъгъла на улица Грачевская и булевард Цветной, фасадата на площад „Трубная“ е била триетажната къща „Внуков“, в двата горни етажа на която е имало второкласна механа „Крим“, където се разхождала най-нашумелата публика - от картография и жиголо до бедни търговци. и посещение на провинциали. Мазето на сградата беше заето от мрачната механа „Ад“, където най-отчаяните московски тарикати по това време празнуваха своите тъмни дела. Срещу тази мрачна сграда се намираше обширна пустош, принадлежала на някои от братята Попов. В самото начало на 60-те години на 19-ти век французинът Оливие придоби цялата тази пустош от един от братята Попов, с когото се запозна съвсем случайно - и двамата купиха бергамотов нюхател, на когото бяха страхотни ловци, в един от магазините, които гъсто населяваха пустинята и специален доход собственици на земи, които не доставят.
По това време Оливие вече беше известен, той приготвяше вкусни вечери по поръчки в домовете на богати клиенти и успя да направи малък капитал. Оливие построи върху свободен парцел, след като събори магазини и малки ханове, дворец на лакомия, механа "Ермитаж", в която всичко беше по френски. В „Ермитажа“ можеше да се дегустират същите ястия, които преди се сервираха само в именията на благородниците. В хана се сервираха хайвер и плодове в огромни ледени вази, издълбани под формата на приказни дворци и различни фантастични животни. Ермитажът веднага се превърна в любимо място за благородството. Всъщност тази механа беше, според съвременните ни концепции, луксозен ресторант за елита. В тази институция работят сто души, от които 32 са готвачи. След изискана вечеря в Ермитажа се смяташе за особено шик да отидете на безразсъдни шофьори на вечеря в Яр, където има студено телешко месо в „цигански стил“, приготвено по специален начин, и да слушате циганския хор „Соколовски“. Между другото, самата дума Ермитаж нямаше нищо общо с царските имения в Санкт Петербург. На френския език, който беше модерен по това време, „Ермитаж“ означаваше уединен ъгъл, отшелническо жилище. Често собствениците наричат на шега своите селски къщи, имения, павилиони за отдих по този начин (по аналогия с това как сега наричаме нашите дачи хасиенда).
Първоначално Ермитажът се управляваше от трима сънародници: Оливие отговаряше за общото ръководство, Мариус обслужваше най-важните гости, а кухнята се оглавяваше от известния парижки готвач Дюгет. Скоро и без това много популярният „Ермитаж“ придоби още по-голяма слава сред гастрономите благодарение на великолепната салата на мосю Оливие, отличаваща се с деликатния си изтънчен вкус. И изобретяването на това ястие се случи, би могло да се каже случайно, без много усилия от страна на бъдещия кулинарен гений. Във френската кухня от онова време съставките на салатата по правило не се смесват - съставките са красиво подредени на плато или са сложени на пластове. (Като цяло френската кухня до началото на 19-ти век е била бедна на закуски и много френски кулинарни експерти са черпели точно от руската гастрономическа традиция. Поне, например, руският ред на сервиране на ястия - първо, второ, трето.В Европа беше обичайно да слагате всичко на масата наведнъж или да сменяте ястия, особено без да спазвате разделението на основни, вторични и закуски. Всеки ядещ ядеше каквото и кога душата му желаеше). Първоначално мосю Оливие почерпи клиентите си с подобна салата, състояща се от отделно подредени продукти и наречена дивеч майонеза. Освен това Оливие измисли специален сос за това ястие на основата на зехтин, оцет и жълтъци. Този сос е кръстен от изобретателя на Provençal.
Има легенда за това как е изобретен този сос: Оливие нареди на един от готвачите си да приготви традиционен френски горчичен сос за едно от ястията, който заедно с горчицата включва масло, оцет и начукани жълтъци варени яйца. Въпреки това, или по погрешка, или като реши да спести време, готвачът добави сурови жълтъци към сместа. Резултатът от работата му изуми собственика - сосът се оказа необичайно пищен и изненадващо приятен на вкус. След като разбра причината за толкова странна трансформация на сместа и даде на небрежния готвач мъмрене за ред, Оливие разбра, че шансът му помогна да създаде изцяло нов сос, който може радикално да подобри вкуса на всяко ястие. С течение на времето самото майонезно ястие изчезва от руската кухня, а измисленият за него сос остава. И сега, под думата провансалска майонеза, имаме предвид точно този оригинален сос, а не салатата, за която е измислена от френски готвач.
Майонезата за дивеч е приготвена по доста сложна технология. Филе от лешников тетерук и яребица бяха сварени. Желе се правеше от бульона, в който се вари птицата. Резенчета домашни птици бяха поставени върху чиния с майонезен сос, между тях беше поставено желе на кубчета, а в центъра изсипаха картофена салата с мариновани малки краставици, с други думи, корнишони. Всичко това беше украсено с половинки варени яйца. Въпреки това, за изненада и, може би, за недоволство на главния готвач-художник, опиянени руски ценители на красотата, които не искаха да опитат сервираното ястие на пластове, както се предполагаше, варварски смесиха всичко в каша с лъжица и ядоха тази каша с удоволствие. И все пак, очевидно Лусиен Оливие не беше глупак и не се опита да плува срещу течението, убеждавайки гостите си да ядат според очакванията. Той реши просто да проследи вкусовете на местната общественост и веднага започна да нарязва всички майонезни съставки на малки кубчета и да ги смесва, преди да сервира, като в същото време добави още някои популярни сред посетителите компоненти.
Така Оливие всъщност се превръща в изобретател на нова салата против волята си. Тази салата първоначално спечели слава сред московската публика под името френска, въпреки че на практика нямаше нищо общо с френската кухня. Освен това в чужбина той все още е по-често наричан руски. Лусиен Оливие спазваше точния метод за приготвяне на салатата в най-строга увереност дори от партньорите си Мариус и Дюге и винаги го приготвяше само той. Със смъртта на известния готвач тайната на неговата рецепта е загубена. Той не сметна за необходимо да го предаде на никого. И скоро самият Ермитаж премина от Мариус във владение на производителя на мебели Поликарпов, рибовъда Мочалов, бармана Дмитриев и търговеца Юдин, който организира партньорството на Оливие. Институцията стана известна като „Големият Ермитаж“. Публиката на хана също се промени. Аристократите, едри земевладелци, които преди това са били редовни гости на хана, след реформата от 1861 г. бързо изяждат парите си за откуп и обедняват. „Новите руснаци“ от онази епоха се преместват в „Ермитажа“ - богатите търговци и просперираща интелигенция, лекари, адвокати и успешни журналисти, които хапят реформите на Александър III (включително известния Гиляровски, който многократно споменава Ермитажа в своите статии) ... Тази публика успя да прехвърли по-голямата част от парите, които се оказаха в ръцете на собствениците на земи, които внезапно загубиха земята си в джоба си. Исканията им бяха по-прости и вкусовете им бяха по-вулгарни.Но те също искаха да вкусят от известния Оливие, представяйки се за аристократи, всъщност, в по-голямата си част са обикновени мошеници.
Въпреки факта, че тайната на автентичната салата е загубена, всички нейни основни съставки бяха известни. До самото затваряне на Ермитажа там се сервира салата, наречена Оливие, но според рецензиите на посетителите, които все още помнеха истинския Оливие, вкусът беше съвсем различен. Имало е много имитации и опити за възпроизвеждане на известното ястие. Но при приготвянето на ястие не е важна дори самата рецепта, а технологията на нейното приготвяне, както и, евентуално, използването на някои „тайни“ съставки. Така че основната тайна - реконструкцията на истинския Оливие не беше решена. Например в готварската книга "Кулинарно изкуство" за 1899 г. е дадена следната рецепта за салата Оливие: гърди от три варени лешникови терева, 15 варени шийки от раци, пет варени картофа, една чаша ланспик, пет мариновани краставици, за вкус на каперси, маслини, корнишони, провансал масла, три трюфела. Всичко това се нарязва на парчета и се залива с много майонеза и соево-кабулен сос.
Новите собственици на Ермитажа в началото на 20-ти век възпроизвеждат рецептата за салата възможно най-добре. Тази версия на Olivier включва: 2 лешникови тетерука, телешки език, пресован хайвер от четвърт килограм, половин килограм прясна салата, 25 варени рака, половин консерва кисели краставички, половин консерва соево зеле, две пресни краставици, четвърт килограм каперси, 5 твърдо сварени яйца и, разбира се, майонезен сос. Въпреки това, според рецензии на хора, които все още помнят този истински Оливие, вкусът все още е различен. Струва си да дадете обяснение на тези рецепти: lanspeak е вид желе, приготвено от телешки крака и глави с много подправки. Соя-кабул е вид доста пикантен, популярен в онези далечни времена сос на соева основа. Пикули са мариновани (мариновани) малки зеленчуци, поне същите краставици.
В началото на 20-ти век в редиците на посетителите на ресторанта се изсипва нов поток от ядящи, още по-малко взискателни, по-малко изтънчени и взискателни - търговци, актьори, народни поети и писатели от различен вид, които въпреки че дори интелигенцията по произход, все пак искат да изглеждат по същия начин аристократи (както са го разбирали). Разбира се, те не биха защитили честта си с пистолет или меч в ръка, но не бяха много глупави да ядат „аристократично“. С това завършва първият, дореволюционен етап в историята на това прекрасно ястие.
През 1917 г. Ермитажът е затворен. Световната война и двете руски революции, които я увенчаха, почти напълно унищожиха както френските готвачи, така и московските ценители на тяхното изкуство. Градина с яребици е станало просто опасно не само да се яде, но и да се споменава за тях, тъй като придирчивият ядец може да се счита за буржоа и просто да пляска в най-близката порта. Изглеждаше, че не само тайната на мосю Оливие бе безнадеждно загубена, но самата идея за подобно ястие, чуждо на ново общество, възникващо в мъки (в буквалния смисъл на думата), беше обречена на забрава.
Но дойде весел НЕП. Ермитажът отвори отново вратите си, но публиката в него вече беше съвсем различна - поредната вълна от мошеници, които внезапно забогатяха, но забогатяха не заради бързия икономически растеж, не заради личната си популярност, не заради таланта си, а от глада и разорението. Дори бившите безкоренни търговци и актьори, в сравнение с тях, изглеждаха като истински аристократи (Между другото, именно тази аудитория нашите деди и баби си спомнят с носталгия, уверени, че са намерили тези истински аристократи в младостта си). Салатата Оливие отново се появи в менюто. Но той нямаше много общо дори с дореволюционния. Ермитажът „Напман“ не просъществува дълго, а през 1923 г. той също беше затворен и в неговите помещения беше отворена Селянския дом. В менюто имаше трапезария без никакви салати. Сега в тази къща 14 на булевард Петровски, на ъгъла на улица Neglinnaya, са разположени издателство и театър.Но в новото, съветско, общество, чиято структура най-накрая се оформя към края на двадесетте години, се появява свой нов елит, който също се нуждае от свои нови, макар и базирани на нещо, дошло от миналото, атрибути. Включително кулинарни. Мнозина все още добре помнят славата на старите ресторанти в Москва, Санкт Петербург, Нижни Новгород, Ростов, Одеса.
Нов Оливие-Столичен (известен още като Москва, известен още като Месо, известен още като Лято)В началото на тридесетте години Иван Михайлович Иванов си спомни за известния някога Оливие, готвачът на московския ресторант, който според него е служил в младостта си като чирак на самия Оливие. След това той стана истинският родител на салатата Оливие, която познаваме. По съветско време ресторантът „Москва“ е бил почти официална къща за гости, нещо като кремълски клон за най-важните лица на държавата. И неслучайно именно в него съветското кулинарно изкуство достига своя връх. Иванов замени идеологически необуздания лешников тетерев с работническо-селско пиле, изхвърли всякакви неразбираеми боклуци като каперси и кисели краставички и нарече творението си -
салата "Капитал"... Нещо повече, гастрономите, оцелели по чудо от буржоазните времена, които са яли истинския Оливие, твърдят, че дори са се уверили в перфектната идентичност на вкусовете на старата и новата версия. Но нека оставим това на тяхната съвест.
Тайната на Новия Оливие-Столичен (известен още като Москва, известен още като Месо, известен още като Лято), Готвач Иванов е съвсем прост и
се състои в строго равенство на тегловните части на съставните му компоненти: пилешко месо, картофи, кисели корнишони (или краставици), варени яйца. Зеленият грах се слага в половината от останалите съставки. Добавя се консервирано месо от раци и всичко това се залива с майонеза. Салата готова. Рецептата не трябва да съдържа заквасена сметана, моркови или лук.Модерна салата ОливиеНа обширните простори на Съюза в множество точки на общественото хранене, в рамките на общата демократизация на обществото, ястието веднага започна да бъде още по-демократизирано. Основният компонент в Stolichnoye бяха картофите, които бяха въведени активно по това време и замениха различни зърнени култури в диетата на съветските хора. Вече дори не лешници, а пиле, започнаха да се заменят с шунка, варено месо и след това те напълно достигнаха логическата точка на идиотизъм, решително отхвърляйки всяко естествено месо в полза на определен среден лекарски колбас. Деликатните кисели краставички са превърнати в вулгарни туршии. Салати „Москва“, „Капитал“, „Руска салата“, „Месо“, зеленчукова салата с месо, зеленчукова салата с лешници, зеленчукова салата с месо и лешници, всичко това са ресторантски сортове на нашия приятел - „Оливие“. Нито самият Оливие, нито Иванов никога не са имали варени моркови в рецептата на Оливие. Има легенда за това как се е появил в някои рецепти: през тридесетте години в ресторанта на Московския дом на писателите, според свидетелството на поета Михаил Светлов, находчив местен готвач, вместо скъпи раци, разчитани от рецептата, започва да слага ситно нарязани моркови, с надеждата да че пияните майстори на писалката просто не могат да различат стърготини от червени моркови от парчета от разкъсано тяло от раци. Разбира се, прогресивните лидери на ножа и лъжичките в цялата страна бързо поеха тази инициатива и изгониха рака от народната салата, превръщайки се съвсем официално в него нарязвайки моркови.
През четиридесетте години, непосредствено след края на Втората световна война, след либералния манталитет, върнат от Европа от войниците, които се завърнаха от Европа, посещението на ресторанти стана доста често за много широка аудитория. Всички искаха да живеят и да се радват на живота не някой ден, а точно тук и сега. Тогава една успешна и евтина закуска започна новата си триумфална атака срещу съветските ресторанти.
И през петдесетте години "Stolichny" твърдо зае водеща позиция в кухнята на ресторанта, изтласквайки вечния руски винегрет на второ място на празничната маса.Марулята придоби широка популярност във всички слоеве на руския (трябва да се изясни - това е руският, а не целият съветски) народ през 60-70-те години на 20-ти век. Тогава той напусна кухнята на ресторанта и се настани в общата. Преди това "Оливие", разбира се, беше известен, но публиката на феновете беше много по-тясна - главно интелигенцията и отговорните партийни и съветски работници, които обичаха да прекарват свободното си време в ресторант. През тези години хората най-накрая започват да живеят в по-голям просперитет. Те имат желание и най-важното е, че има възможност да разнообразят менюто си донякъде, дори и засега само празнично.
В внезапно нарастващия период на Хрушчовата размразяване салатата е толкова популярна, че както обикновено лидерите искаха да водят популярното движение тук и да водят близките редици съветски ядящи зад себе си, измисляйки лоялното име „Съветски“ за любимото ястие на всички. Колко красиво би било - в навечерието на Нова година всички съветски хора ядоха съветска салата и я измиха със съветско шампанско! Красиво! И идеологически издържан. Но върхът, заедно с новата-стара салата, която те преименуваха в менюто на столовете на административни институции, тръгнаха по своя път, а салатата остана в съзнанието на масите под гордия си задграничен етикет - „Оливие“. ... ...
И сега - основната тайна на това ястие - френският мосю Оливие никога не е изобретил нашата родна руска салата Оливие! ... ... ... Как така!? Да, точно по съветско време името на ястие, широко известно в селска Русия, беше заменено от красиво, чуждо, известно. Нашият Оливие не е нищо повече от салата за окрошка (картофи, билки, лук, месо, яйца, краставици), която те често ядат, без да разреждат квас, а просто да сипват заквасена сметана. Не напразно много хора все още предпочитат да заливат нашия Оливие не с майонеза, а със заквасена сметана! Това е причината, изненадваща за мнозина, разликата между съвременния Оливие и „истинския“. И целият свят яде нашата, а не салата на мосю Оливие, като погрешно все още му приписва честта на изобретението си. В същото време все още се опитваме да ни уверим, че ядем определена плебейска версия на известното ястие. Интересно е, че тези, които се опитаха да направят Оливие по тези „истински“ рецепти, бяха изключително разочаровани от вкуса му - той не е същият, не е роден! Скучно е. И до днес чуждите руски ресторанти служат като истински оливие, но според рецензиите на нашите сънародници, дегустирали това аристократично ястие, това изобщо не е оливие, което обичаме и познаваме. Много по-зле. (Тук, между другото, е друг пример за влиянието на френските кулинарни специалисти върху руската кухня, който косвено потвърждава казаното: изконно руското мезе от цвекло, познато в Русия от преди Петрово време, изведнъж започнахме да наричаме френската дума винегрет, от френската дума, която означава оцет, и да броим това е и френско ястие. В същото време в самата Франция това ястие се нарича салата де руес. Добре е поне, че не разполагахме с френски кулинарен специалист на име Винегрет, който да присвои изобретението на тази салата. напълно различни ястия, Оливие и нашият Оливие, събрани в съзнанието ни в едно цяло от волята на историческо събитие - желанието на нашата съветска интелигенция да бъде поне малко по-близо до тези стари руски интелектуалци. Яжте поне едно и също нещо. Така че някой залепи известното име или на шега, или сериозно, на популярна салата, адаптирана за ресторантска кухня от И. М. Иванов. Или може би само на определен етап самата дума Оливие се свързваше сред хората с думата салата, ястие, което беше напълно нехарактерно за местната руска кухня и се използваше главно само в аристократичната среда. В средата на 20 век фразата салата Оливие, обединена в съзнанието ни, беше фиксирана за естествена руска закуска. основа за окрошка. Голямата несъмнена заслуга на французина Оливие се състои само във факта, че той е въвел ястия от този тип в руската народна кухня, обогатявайки я със самата концепция за салата.Няма да намерите рецепта за салата Оливие в нито една модерна солидна кулинарна справка. Никой не знае рецептата на истинския Оливие и никой, формално, няма право да нарича това име ястие, което не е приготвено според рецептата, за която трябва да се приготви. Авторът, почивайки в Бозе, взе със себе си рецептата за приготвяне на салатата си. Това, за което се твърди, че е възстановено с известни съставки, строго погледнато, не е салатата на Оливие на известния готвач.
Срок на годност на Olivier След новогодишната вечеря често остава много храна, с която се хранят гостите. Когато създавате Olivier, трябва да вземете предвид срока му на годност, за да можете да му се насладите на следващия ден. Типична класическа салата, която много хора ядат за почивка, може да престои в хладилника до 40 часа, при условие, че съставките не са подправени с майонеза и сол. При други обстоятелства не се препоръчва да държите Olivier за повече от пет до шест часа. Подправете лакомството непосредствено преди сервиране или оставете малко без сос в хладилника, за да сервирате прясно или по-късно.
Мога ли да замразя салата Ако искате да запазите Olivier по-дълго, можете да опитате да го замразите. За замразяване е подходяща само салатата, която не е подправена, в противен случай всички съставки ще се превърнат в безформена маса и ще загубят вкуса си. Не се препоръчва да се замразява предястието с пресни краставици. Как да го направя: сложете съставките в торба, поставете ги във фризера. Разклащайте от време на време (1-2 пъти през първия час на замразяване), така че компонентите на съда да се разпръснат. Размразете салатата изключително в хладилника, като я прехвърлите в нулевото отделение от фризера.
Съставки за правилните пропорции на лека закуска (на порция):
четиридесет и пет грама докторска наденица;
20 грама краставици;
петдесет грама картофи;
20 грама консервиран грах;
1 пилешко яйце;
тридесет грама майонеза;
1/8 част от среден лук;
пет грама магданоз, копър;
сол на вкус.
Приятен апетит!