В нашите открити пространства е доста популярно вкусно италианско ястие "Pasta alla Carbonara", рецептите за което също са в нашата Хлебопекарка. Въпреки това, в самата Италия, по възраст и популярност, тази паста изпреварва останалите макарони, най-популярното италианско ястие в света след неаполитанската пица. Това не е кошерно, вегетарианско или диетично. В исторически план това е храната на овчарите Monti della Laga (абрузийски Апенини), които прекарват стада овце през планините и за тази работа им е необходима проста, но висококалорична храна от местни продукти.
Това е най-загадъчната от всички съществуващи опции за паста, все още предизвиква много противоречия и има няколко "философски течения" - "паста Amatriciana" (Pasta all'Amatriciana).
Всъщност и сосът Аматричана, и сосът Карбонара са почти братя близнаци, излюпени в едно и също гнездо, но на някакъв етап всеки тръгна по своя път - единият към страната на домата в края на 18 век, а другият към страната на яйцата, приблизително през 19-20 векове:

В началото, преди много векове, овчарите от региона Лацио, от местни подръчни продукти, които можете да вземете със себе си на път, изобретиха ястието „Cacio e pepe“ (качо е пепе), което буквално означава „сирене и пипер“ ... В град Гришиано, който е близо до град Аматриче, тази рецепта беше подобрена, като към нея се добави запържената суха сушена буза guanciale (Guanciale, на диалекта на Рим - това е "barbozzo", barbozzo в руманеско), което доведе до различно ястие - грица или гриша (грисия). И след увлекателното пътуване на Колумб до Америка, доматите дойдоха в Италия от Мексико и Перу, а жителите на град Аматриче през втората половина на 18 век започнаха да правят Гриша с тези домати, поради което се роди Аматрицияна или просто Матрициана на римски диалект (матрицияна на румънски ).
Първото описание на Аматрикана е от Франческо Леонарди, местен римски готвач, който е служил в Квиринале (папска резиденция от 1605 до 1870 г.), в седемтомната енциклопедия на кулинарните изкуства L'Apicio Moderno, написана от него през 1790 г.
И през XIX-XX век (не е известно със сигурност) яйцата се добавят към Гришата, като по този начин се получава пастата Карбонара.
И ако няма въпроси със сирене и гуанциале, тогава сигурността с останалите съставки в този сос Amatricana свършва дотук. Кой би си помислил, че толкова проста, елементарна рецепта в Италия все още вдига истинска буря!
Първата философска тенденция твърди, че доматите не се използват в сос Аматрикана и трябва да бъдат „бели“ (с гуанциале и лук).Втората философска тенденция твърди, че има място за домати в сос Аматрикано, но няма място за чесън или лук. Трети се борят за наличието на пипер и лук и липсата на чесън. В YouTube има безброй видеоклипове, където както аматьорски, така и италиански готвачи демонстрират своите „правилни“ и оригинални рецепти за приготвяне на тестени изделия, базирани на този сос Amatricana или Matricana. И най-интересното е коментарите на италианците към тези видеоклипове, където често се разкрива унифициран срач за автентичността, коректността или вкуса на определена рецепта. А някои италиански личности упорито се опитват да докажат, че град Аматриче няма нищо общо с „римския“ сос от Матрикана и че това ястие има чисто римски произход. Като цяло там се забавляват с този сос и ястие ...
И уморени от аргументите на професионални готвачи, историци и община Аматриче, домакините упорито продължават да готвят Аматричана с гуанчиале, лук, чесън, чушки, домати година след година - и те са толкова вкусни! Всъщност, често оригиналната рецепта има по-добър вкус от втвърдения примитив ...
Но властите в град Аматриче не спят и са нащрек как се спазва правилната рецепта за соса All'Amatriciana, защитена от етикета за произход De.Co (Denominazione Comunale). По време на програмата "C'e per te per te" известният готвач Карло Крако, който беше почетен гост, заяви, че за да бъде един от най-известните италиански ястия в света, Amatriciana, за да бъде напълно успешен, е необходимо да се използва и "поширан чесън" ". „Богохулството“ не избяга от зоркия поглед на общинската администрация на комуна Аматриче, която бързо туитна бележка, за да коригира твърдението на Крако и обидно промени фамилното име на готвача на „Грако“.
Община Аматриче, с подкрепата на региона Лацио, се опитва повече от 10 години да получи соса All'Amatriciana, етикета STG на Европейския съюз - Specialità Tradizionale Garantita (Гарантирани традиционни продукти). Ако бъде признато, това ще позволи мощен износ на продуктите Amatrice / Lazio, традиционно използвани в този сос, и ще сложи край на въпроса за правилните съставки на този сос в Италия и в целия Европейски съюз. Към днешна дата само два италиански продукта имат категория STG. Те включват моцарела и пица наполетана.
Този сос е особено популярен в римския регион и можем да кажем, че Pasta alla Matriciana е почти визитна картичка на Рим. В класическите наръчници на съвременната римска кухня съставът на съставките на тази паста е по-разнообразен, където са разрешени както лукът, така и чесънът, както и други отклонения от изискванията на аматриците. В римските ръководства има и кошер Amatriciana, адаптиран към правилата на Кашрут. При приготвянето му не се използват пекорино или други видове сирена, вместо свинска мас се използва зехтин, а свинската буза се заменя с говеждо месо.
Разпространението на соса Amatricana в цялата страна се случи през 19-ти век, когато много аматрици емигрираха в Рим поради кризата с добитъка и като намериха работа в ресторантите, направиха това ястие на своите предци известни. Първият исторически ресторант Amatriciane в Рим датира от 1860 г. и се нарича Il Passetto, защото човек може да мине през него от Vicolo del Passetto до Piazza Navona.
През нощта на 24 август 2016 г. неприятности удариха централния регион на Италия. Земетресението с магнитуд 6,2 стана разрушение и загуба на човешки живот (поне 290 души загинаха), оставяйки хиляди жители в районите на Лацио, Умбрия, Марке и Абруцо без дом.

От месеци 16-хилядният град Аматриче, един от най-тежко засегнатите от земетресението, е в центъра на вниманието на медиите и сосът се превърна в символ на солидарност с жертвите на катастрофалното земетресение. Оттогава тестени изделия, облечени с известния сос guanciale, домати и сирене пекорино, сега се сервират в много ресторанти в Италия и по света, които са се присъединили към движението "Amatriciana Solidale".Групата работи в Италия и в чужбина, набирайки средства за онези, които са принудени да напуснат разрушените си домове, така наречените „земетресения“ (terremotati). Един от първите, който се присъедини към инициативата „Солидарна паста“, е британският готвач Джейми Оливър и 700 други готвачи, които работят с него. Руският модел Наталия Водянова стартира набиране на средства „Mangia per l’Italia“ („Яжте за Италия“), за да внесе тази „паста на солидарност“ Аматричан в менюто на ресторантите в Руската федерация. Процент от приходите от продажби отиват за Спасяване на децата, Червения кръст и други организации на мястото на бедствието.
Беше неочаквано - тъжно, но успехът на соса, но предизвика прекомерно търсене на Guanciale в сравнение с това, което тогава се предлагаше в Италия, и за кратко време запасите от този деликатес в Италия просто изсъхнаха, за известно време. Някои производители са поставили Guanciales, които все още не са узрели правилно, а също се използват италиански шунка прошуто и панчета, въпреки че са по-груби от бузите на Guanciale.
В допълнение към пастата с този сос Amatricana (SALSA ALL'AMATRICIANA), италианците също готвят (точно това открих):
• печена паста на фурна Amatriciana (Pasta al forno con sugo amatriciana)
• пица Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• ризото Amatriciana (ризото all'Amatriciana)
• nnocchi Amatriciana (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• лазаня all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• полента с месни топчета и сос (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• кюфтета със сос Amatricana (Polpette all'amatriciana)
• крутони Amatricana (crostini all'amatriciana)
• Яйца Amatricana (l'uovo all'Amatriciana)
• течни равиоли Amatriciana с пекорино фондю (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• оризови топки с паниран сос Amatricana (Supplì all'amatriciana)
• нещо като италиански хот-дог със сос Panino all'amatriciana
• Бургер Аматрикана (AMATRICIANA BURGER)
• изпечен костен мозък на Amatriciana (Изпечен костен мозък amatriciana)
• е, разбирате идеята - и така нататък ...
Традиционно, в края на август - началото на септември, когато се събира прясна реколта от домати, община Аматриче провежда фестивала Sagra degli Spaghetti all'Amatriciana в продължение на няколко дни, където жителите и гостите на Аматриче обилно се лекуват с това огромно количество тестени изделия. Вижте град Аматриче преди земетресението през 2007 г. и този фестивал в кратко 3-минутно видео от YouTube (в линка
P.S. Всъщност има много начини и техники за приготвяне на тази паста, които просто не могат да бъдат описани в една рецепта. Но всичко това може да се види на видеоклипове в интернет.
P.P.S. Както обикновено, според италианската традиция, не трябва да украсявате чиния с тази паста с ароматни листа босилек, магданоз или мента. Тази паста има свой собствен уникален букет от аромати от гуанчъл, сирене, черен пипер и домати, които не бива да се прекъсват от никакви билки.
P.P.P.S. Когато ядете тази паста, „макароните“, свити и висящи на вилица, винаги са готови да споделят червения доматен сос с дрехите си, особено в областта на гърдите. Затова не се колебайте да си сложите „лигавник“ или да пъхнете платнена салфетка зад яката. Предупредих те!
П.П.П.П.С. За съжаление никога не съм имал възможност да посетя Италия. И не знам италиански. Всички материали са съставени според информация, която е свободно достъпна в интернет, преведена от Google преводач. Ако някой забележи някаква неточност или сподели своя опит и рецепта за този сос и тази паста, ще съм само благодарен!